Samenwerking

2018 – Het Strijkatelier

"De strijkers die vanavond met ons het podium delen zijn vrienden van het Jeugd en Muziekorkest van Antwerpen. Jaren lang hebben wij elke zondagochtend gerepeteerd in een groot symfonisch jeugdorkest o.l.v. Ivo Venkov. Het was onze versie van de jeugdbeweging. Een hele voormiddag werd er heel gedisciplineerd gewerkt. De concerten waren één voor één onvergetelijke ervaringen. Een 60-koppig symfonisch orkest is een ongelooflijke machine die, als ze door een bekwaam dirigent geleid wordt, oneindig veel emoties kan verklanken. Deze ervaring heeft ons als vrienden dicht bij elkaar gebracht.

Die vriendschap is blijven bestaan, ook na de leeftijd van 30 jaar, want het ‘Jeugd’ en Muziekorkest stelt daar de grens. Dat we ‘te oud’ zijn voor het orkest weerhoudt ons niet om elkaar op regelmatige basis te zien en af en toe gaan we samen op weekend. Al heel lang speelt het idee om met die mensen een klein strijkorkest te vormen en samen met het koor een programma uit te werken.

Dit keer was het dan eindelijk zo ver. Tussen de drukke agenda’s door zijn we erin geslaagd de strijkers samen te brengen. Voor deze gelegenheid doopten we het orkestje ‘het Strijk Atelier’ en samen met hen brengen we vanavond (27 oktober) ‘Te Koor gaat Strijk’.

Ik ben deze mensen als dirigent heel erg dankbaar omdat ze zich met zoveel goesting en inzet mee op dit project gestort hebben. En dat allemaal uit liefde voor de muziek.

Merci, merci, merci !"

Toon.

Het Strijk Atelier:

  • 1ste violen: Els Vrints, Veerle Braem
  • 2de violen: Isabelle Geenen, Katleen Verhulst, Marjan Janssens, Stéphanie De Deken
  • altviolen: Doppe Vanhellemont, Katleen Janssens
  • cello: Viviane Spiessens
  • contrabas: Dries Beuslinck

2016 – dr. Eugene

dr. Eugène - 2015

dr. Eugène, gerenommeerd sfeermakelaar.

dr. Eugène beoefent een vak apart.  Hij is zowel een gerenommeerd sfeermakelaar als een specialist in intieme delen.  Zijn huisbezoeken zijn ondertussen berucht, zijn technieken wetenschappelijk onverantwoord, maar zijn mirakels al meermaals zalig verklaard.  Let op: een consultatie krijgt u niet terug van de ziekenkas!

dr. Eugène wordt tot leven gebracht door:

Eugène Jochems: gitaar, cister en zang.
Eugène Gys: accordeon.
Eugène De Blieck: contrabas.
Eugène Vanmeerbeek: viola d'amore en nyckelharpa.

Aan alle goeie liedjes komt een eind... en op 5 mei 2017 neemt dr. Eugène afscheid van deze wereld met een laatste concert.

Tot ziens, Eugène, het ga je goed!

dr. Eugène tijdens het concert met Te Koor
dr. Eugène tijdens het concert met Te Koor.

2014 – Viktor Perdieus en Emmanuelle Duvillard

Viktor Perdieus - 2014

Viktor Perdieus, sax

Viktor begint op achtjarige leeftijd met een klassieke opleiding sax en op zijn zeventiende is hij volledig gewonnen voor de Jazz.  Na een voorbereidingsjaar in de Kunsthumaniora gaat hij jazz en improvisatie studeren bij Ben Sluijs en Kurt Van Herck aan het Conservatorium van Antwerpen.  Zijn vierde jaar (eerste master) volgt hij als Erasmusstudent aan het Conservatorium van Göteborg (Zweden) waar hij o.a. les krijgt van Anders Jormin en Thomas Jäderlund.  Daar komt hij in contact met vrije improvisatie en vormt hij enkele internationale bands waarmee hij in verschillende landen optreedt.

De groepen en projecten waarin Viktor speelt zijn zeer uiteenlopend op vlak van stijl en bezetting, maar improvisatie speelt steeds een grote rol.  Hij is momenteel vooral te horen in Ifa y Xango (winnaar jong jazz talent 2011, Gent), Laia (een kwintet met Zweedse 'oud'speler Filip Bagewitz en strijkers, waarvoor hij ook componeert), Bambi Pang Pang en Bolhaerd.

Emmanuelle Duvillard - 2014

Emmanuelle Duvillard, zang

Na het behalen van een diploma aan het Conservatoire de Lyon voor klassieke piano richt Emmanuelle zich op zang.  Geïnspireerd door verschillende stijlen zoals Bulgaarse polyfonie en klassieke Indische muziek, werpt ze zichzelf vandaag op de jazz aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij David Linx.  Maar haar echte passie gaat uit naar vocale muziek, voornamelijk naar het hedendaags repertoire en dat uit de renaissance.

2011 – Mary's Bleeding Heart

Sara - Mary's Bleeding Heart - 2011

“De schapen,
de pootjes hemelwaarts,
gaven op.
Één voor één.
Tot het laatste gemekker.
Iemand schrikt wakker.”

Sara De Smedt groeit op in het kleine Oostvlaamse dorpje Sint Maria Lierde, en voelt zich nog steeds een Vlaams dorpsmeisje. Met Mary’s Bleeding Heart keert ze terug naar haar roots. Ze zingt eigen poëtische teksten in het Nederlands, Frans en Engels, begeleid door vijf strijkers die met sterk uitgewerkte arrangementen voor een unieke sfeer zorgen.

Maria Magdalena, het genot van de zeven hoofdzonden, het graf van een langpootmug, brandstapels, de kermis die al jaren wacht op een eerste klant, anjers en rozen, koude winternachten, knellende schoenen, moerassen en over grootvaders met het eeuwige leven.

  • Zang en arragementen: Sara De Smedt
  • Viool: Lotte Remmen
  • Viool: Toon Dockx
  • Altviool: Marijn Thissen
  • Cello: Frans Grapperhaus
  • Contrabas en arrangementen: Pieter Lenaerts
  • Arrangementen: Arne Leurentop

Mary's Bleeding Heart en Te Koor - 2011

2009 – Special Choir

Jon Birdsong - 2009

Te Koor schuwt het experiment niet.

Jon Birdsong, bezieler van Special Choir, is ook bespeler van de cornet (een renaissance voorloper van de koperblaas– instrumenten), een instrument ooit veel gebruikt in combinatie met koorzang.

We proberen het uit in combinatie met ons repertoire, en het 'klikt' wonderwel.
Bovendien zijn de leden van Special Choir professionele koperblazers. Ideaal combineerbaar met het barok–repertoire van Te Koor.

Maar de belangrijkste troef van Special Choir, het bespelen van zeeschelpen als oertrompetten, trekt de aandacht van Te Koor. We zoeken en vinden combinaties van de zeeschelpen met vroege middeleeuwse meerstemmigheid, met oude Vlaamse volksliederen, zelfs met hedendaagse koorcomposities.